ТРАНСВЕРСАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВИМІРАХ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ: ВИКЛАДАЧ І ЗДОБУВАЧ ВИЩОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

трансверсальні компетентності, вища освіта, науково-педагогічні працівники, здобувачі освіти, універсальні компетентності, м’які навички transversal competencies, higher education, research and teaching staff, students, universal competencies, soft skills

Як цитувати

СЕМЕНОГ, О. М., ПОПОВА, О. А., & КОНДРИЦЬКА, О. І. (2021). ТРАНСВЕРСАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВИМІРАХ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ: ВИКЛАДАЧ І ЗДОБУВАЧ ВИЩОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», 1(3), 111-120. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.17

Анотація

У статті на основі аналізу, узагальнення українських та зарубіжних наукових публікацій аналітичного харак- теру, термінологічного аналізу окреслено деякі аспекти поняття «трансверсальні компетентності», узагальнено міжнародний досвід щодо сутності, складників трансверсальних компетентностей, що становить теоретичне під- ґрунтя партнерської взаємодії викладача і здобувача вищої освіти і значною мірою впливають на успішність про- фесійної діяльності фахівця. Проведений аналіз наукових напрацювань та освітнього досвіду дає підстави припускати, що єдиного під- ходу до визначення поняття «трансверсальні компетентності» натепер не вироблено. У міжнародних документах трансверсальні навички / компетенції визначають як необхідні для ефективної адаптації до різних життєвих кон- текстів, які фахівець зможе застосувати в різних професійних та соціальних середовищах. Дослідники загалом окреслюють поняття «трансверсальні компетентності» як групу компетентностей, що забезпечують перенесення набутих знань, навичок і метакогнітивних здібностей особистості на вирішення ситуацій реального життя та різ- номанітних професійних ситуацій і сприяють самореалізації особистості у житті і професії. Визначаючи групи трансверсальних компетентностей майбутніх фахівців та викладачів вищої школи, керує- мось документами ЮНЕСКО та професійним стандартом «Викладачі закладів вищої освіти», з-поміж яких такі, як володіння навичками критичного мислення, комунікативними навичками, здатністю проявляти емпатію, до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел, особистісного і професійного розвитку; креативність; діяти на основі етичних міркувань (мотивів); здатність проявляти толерантність. Практична значущість передбачає можливість використовувати матеріал статті для подальших досліджень в сфері підвищення якості підготовки викладачів вищої школи, модернізації обов’язкових освітніх програм і про- грам підвищення кваліфікації в галузі управління вузами й методики викладання, а також для вдосконалення атестації викладачів вищої школи.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.17
PDF

Посилання

Борова Т. А. Ведь Т. М. Теоретичні основи сутності поняття «трансверсальні компетентності» в постмодерністській освіті. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 21, Т. 3. С. 154–158. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/23666 (дата звернення 15.09.2021).

Кононова В. А. Трансверсальность: эволюция термина через призму корпусов и других контекстов. Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2020. №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/transversalnost-evolyutsiya-termina-cherez-prizmu-korpusov-i-drugih-kontekstov (дата звернення 15.09.2021).

Муравьева А. А., Олейникова О. Н. Компетенции преподавателей вузов: современные вызовы и смена парадигмы. Педагогика и психология образования. 2020. № 3. С. 100–115. DOI: 10.31862/2500-297X-2020-3-100-115. URL: http://pp-obr.ru/wp-content/uploads/2020/10/2020-3-100.pdf. (дата звернення 15.09.2021).

Отарова Т. Н. Трансверсалды ..зыреттілік: білім беру ж.йесіндегі ма.ыздылы.ы. Вестник КазНУ. 2021Серия педагогическая, [S.l.], v. 66, n. 1, p. 20-27, may 2021. ISSN 2520-2650. URL: https://bulletin-pedagogic-sc.kaznu.kz/index.php/1-ped/article/view/937 (дата звернення 15.09.2021).

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf. (дата звернення 15.09.2021).

Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра. Предварительные выводы международного доклада о тенденциях трансформации школьного образования /И. Д. Фрумин, М. С. Добрякова, К. А. Баранников, И. М. Реморенко; Национальныи. исследовательскии. университет «Высшая школа экономики», Институт образования. Москва : НИУ ВШЭ, 2018. URL: https://edpolicy.ru/universal-competencies (дата звернення 15.09.2021).

Четверта промислова революція: зміна напрямів міжнародних інвестиційних потоків: моногр. / за наук. ред. д.е.н., проф. А. І. Крисоватого та д.е.н., проф. О. М. Сохацької. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2018. 478 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33661/1/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF_%D0%A7%D0%95%D0%A2%D0%92%D0%95%D0%A0%D0%A2%D0%90%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%9C%D0%98%D0%A1%D0%9B%D0%9E%D0%92%D0%90%20%D0%A0%D0%95%D0%92%D0%9E%D0%9B%D0%AE%D0%A6%D0%86%D0%AF.pdf (дата звернення 15.09.2021).

Balcar, J., Homolova, E., Karasek, Z., et al. (2011) Transferable Competences across Economic Sectors: Role and Importance for Employment at European Level. Luxembourg: Publications Office of the European Union (version without appendices). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/294260822_Transferability_of_Skills_across_Economic_Sectors.

Baneres, D., Conesa, J. (2017) A life-long learning recommender system to promote employability. Int J Emerg Technol Learn. URL: https://doi.org/10.3991/ijet.v12i06.7166.

Calero Lopez, I., Rodriguez-Lopez, B. (2020). The relevance of transversal competences in vocational education and training: a bibliometric analysis. Empirical Res Voc Ed Train 12, 12. URL: https://doi.org/10.1186/s40461-020-00100-0.

Care, E., Luo, R. Assessment of Transversal Competences. Policy and Practice in Asia-Pacific Region. Bangkok, UNESCO Bangkok, 2016. 50 p. URL: https://bangkok.unesco.org/content/assessment-transversal-competencies-policyand-practice-asia-pacific-region.

Cinque, M (2016). “Lost in translation” Soft skills development in European countries. Tuning J High Educ 3(2): 389–427. URL: https://doi.org/https://doi.org/10.18543/tjhe-3(2)-2016pp389-427.

Criteria for assessing Transversal skills. URL: https://viskaproject.eu/wp-content/uploads/2018/10/Criteria-forassessing-Transversal-skills.pdf.

Development of Transferable Skills Through a school placement. University of Reading. URL: https://www.reading.ac.uk/education/undergraduate-degrees/ioe-transferable-skills.aspx

Global Framework on Transferable Skills. November 2019. United Nations Children’s Fund (UNICEF) 2019. URL: https://www.unicef.org/media/64751/file/Global-framework-on-transferable-skills-2019.pdf

Jenkins, Martin. Assessing Competences – Entrepreneurship and Sense of Initiative & Social Competences. CU Academic Development. URL: https://acdev.orgdev.coventry.domains/blog/assessing-competences-entrepreneurshipand-sense-initiative-social-competences

Key skills & employability assessment service for young and adult learners. Retrieved from http://www.keystart2work.eu/en/

Opperman, Amanda. Hard Facts About Soft Skills. URL: https://www.careereducationreview.net/2016/10/hardfacts-about-soft-skills

Report to the European Commission on improving the quality of teaching and learning in Europe's higher education institutions. June 2013 URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fbd4c2aa-aeb7-41acab4c-a94feea9eb1f

Schwertel, Uta. How the DEVELOP system supports your career development/. URL: http://develop-project.eu/news/how-develop-supports-career-development

SOCCES – SOCial Competences, Entrepreneurship and Sense of Initiative – Development and Assessment Framework. URL: https://www.laurea.fi/en/projects/s/socces---social-competences-entrepreneurship-and-sense-ofinitiative---development-and-assessment-framework-/.

Terzieva, Liliya & Traina, Ivan. (2015). Transferable/Transversal competences. How to teach and how to assess. International Journal of Science and Research. 8/2015. 25-56. URL: https://www.researchgate.net/publication/308947787_TransferableTransversal_competences_How_to_teach_and_how_to_assess.

The Importance of Transferable Skills Development in Latin America and the Caribbean. Discussion Paper. United Nations Children’s Fund (UNICEF), May 2021. URL: https://www.unicef.org/lac/en/media/23006/file/.

Transferable Skills. The University of Cambridge. School of the Humanities and Social Sciences. URL: https://www.cshss.cam.ac.uk/transferable-skills.

Transferable Skills. The University of Leicester. Retrieved from https://www2.le.ac.uk/offices/lli/recognition-forteaching/teaching-excellence-microsite/engagement/employability/transferable-skills.

Transferable Skills. The University of Manchester Retrieved from https://www.careers.manchester.ac.uk/findjobs/skills.

Transversal competences in education policy and practice. UNESCO Bangkok Office (Phase I): regional synthesis report. 2015. 71 p. https://bangkok.unesco.org/content/assessment-transversal-competencies-policy-and-practice-asiapacific-region.

Yate, Martin. The 7 Transferable Skills To Help You Change Careers URL: https://www.forbes.com/sites/nextavenue/2018/02/09/the-7-transferable-skills-to-help-you-change-careers/?sh=2d2bfd1f4c04