ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК КОМПЛЕКСНИЙ, ІНТЕГРАТИВНИЙ ПРОЦЕС ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ З ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
PDF

Ключові слова

педагогічні інноваційні технології навчання, розвивальний характер навчання і виховання, засоби навчання, форми і методи навчальної діяльності, пізнавальна активність, творча особистість, креативне мислення, метод дослідження, проєктна діяльність, електронні освітні ресурси pedagogical innovative educational technologies, developmental nature of teaching and education, teaching aids, forms and methods of learning activities, cognitive activity, creative personality, creative thinking, research method, project activity, electronic educational resources

Як цитувати

ЛЕЙБИК, Л. І., НАРИХНЮК, Н. Ю., & ОСИП, М. А. (2025). ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК КОМПЛЕКСНИЙ, ІНТЕГРАТИВНИЙ ПРОЦЕС ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ З ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 103-111. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.15

Анотація

В останні роки на освітню практику значно вплинуло широке поширення сучасних технологій з усіх сфер суспільного життя. Суспільство потребує людини, яка здатна не тільки засвоювати та ретранслювати отримані знання, але й інтегрувати ці знання та застосовувати їх для одержання нових знань, орієнтованих на розуміння основних закономірностей перебігу явищ та процесів, загального уявлення про світ природи. Відтак, реформаційні нововведення в освіті «спрямовано на зміни у змісті, формах і методах навчання, осучасненні середовища навчання, що відповідає вимогам ХХІ століття» [Бурий 2022: 3]. Ці теоретичні підходи стали ключовими інструментами освіти в новому тисячолітті та визначальними основами науково-методичного супроводу як процесу взаємодії: демократичність – можливість урахування різних підходів, поглядів, колегіальність в ухваленні певного рішення; ситуація вибору – створення декількох варіантів програм, моделей діяльності, технологій, які забезпечують передумови для свідомого вибору; самореалізація – розкриття особистісного потенціалу кожного учасника педагогічного процесу; співтворчість – спільна діяльність суб’єктів, які прагнуть досягти нових кількісних і якісних результатів [Сорочан, 2012: 3].Дослідження показують, що традиційний зміст і форми навчання, засновані на «до комп’ютерних», паперових технологіях, погано узгоджуються зі спробами навіть фрагментарного використання комп’ютера на заняттях.Інформаційні ж технології містять якісно нові можливості для навчання і розвитку студентів. Цим обґрунтована необхідність розроблення, впровадження і застосування сучасної методичної системи інформаційних педагогічних технологій, яка є індивідуальною для кожного викладача природничо-математичних дисциплін.Наукова новизна статті полягає в тому, що дисципліна «Фізика і астрономія» є основною дисципліною інтегрованого курсу «Природничі науки» для підготовки фахових молодших бакалаврів на основі базової загальної середньої освіти зі спеціальності 122 Середня освіта (Комп’ютерні науки), а тому необхідність підвищення якості підготовки майбутніх фахівців такого профілю ставить посилені вимоги до змісту і форми викладення навчального матеріалу на заняттях природничо-математичних дисциплін і, зокрема, фізики і астрономії. Суттєве поліпшення підготовки майбутнього фахівця за спеціальністю «Комп’ютерні науки», посилення її прогностичної спрямованості можливе лише за умови розробки теоретичних і методичних основ використання інноваційних технологій навчання інтегрованого курсу «Природничі науки» (Фізика і астрономія).

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.15
PDF

Посилання

Бурий А. В., Цогла О. П. Інноваційне та традиційне у педагогічних технологіях навчання фізики й астрономії в сучасній українській школі: навч. пос. Львів: КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», 2022. C. 130-137.

Гуревич Р. До питання про інформаційні технології в навчально-виховному процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук.пр. Киів-Вінниця : ДОВ Вінниця, 2000, С. 165.

Коновальчук І. І. Теорія і технологія реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. C. 457– 464/

Носенко Т.І. Інформаційні технології навчання: нач. пос. Київ: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011. 184 c.

Зайченко І. В. Педагогіка: навч. пос. Вид. 2-е. Київ: «Освіта України», «КНТ», 2008. 528 с.

Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М. Освітні технології: навч. – метод. посіб. Київ: А.С.К., 2004. 256 с.

Природичі науки. Інтегрований курс 10-11 клас. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти авторський колектив під керівництвом Засєкіної Т. М: затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 р. № 1407.

Rocklin T., O’Dounel A., Danserian D. F. Training Learning Strategies With Computer – aided Cooperative Learning. Computer and Education, 2002, vol.9. 1. P. 67–71.

Сорочан Т. В. Співтворчість – одна з ознак технології науково-методичного супроводу. Активізація творчого потенціалу учнівської молоді в контексті глобалізації освіти: матер. науково-практичної конф. 2012 р. С. 34–40.

Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. К.: «Академвидав», 2014.