ДОМАШНЄ НАВЧАННЯ: НОВЕ ЧИ ДАВНО ЗАБУТЕ СТАРЕ? ОГЛЯД СВІТОВОГО ДОСВІДУ
PDF

Ключові слова

домашнє освіта (хоумскулінг), хоумскулери, метод навчання, альтернативний формат, тенденція до зростання, популярність, переваги й виклики home education (homeschooling), homeschoolers, method of education, alternative format, upward trend, popularity, advantages and challenges

Як цитувати

ОДАРЧУК, Н. А., МІРОНЧУК, Т. А., & ОДАРЧУК, С. І. (2025). ДОМАШНЄ НАВЧАННЯ: НОВЕ ЧИ ДАВНО ЗАБУТЕ СТАРЕ? ОГЛЯД СВІТОВОГО ДОСВІДУ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 112-119. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.16

Анотація

У статті проводиться аналіз поширення методу домашнього навчання у світі, зокрема в розвинутих західних країнах: США, Канаді, Великій Британії. Домашня освіта трактується як альтернативний формат, індивідуальна форма навчання, при якій батьки чи опікуни самостійно організовують для своєї дитини освітній процес у домашніх умовах. Посилаючись на авторитетні джерела, наводиться статистика, яка демонструє тенденцію до значного зростання популярності хоумскулінгу в усьому світі. Поштовхом до цього процесу стала пандемія Covid–19 у 2020 р., але показники не знизилися після спаду хвороби. Подаються статистичні дані щодо регіональних відмінностей поширення хоумскулінгу в різних штатах США.Існувавши єдиною формою навчання дітей понад століття тому, домашня освіта в Україні – не новий феномен, але в третьому тисячолітті відбувається її відродження. У статті реферується до Закону України про освіту, який надає право батькам обирати альтернативний формат навчання дітей. Окреслюються основні аспекти діяльності Громадської організації “Українська національна асоціація сімейної освіти”, яка надає інформаційну, консультативну, академічну, юридичну підтримку батькам, які бажають долучити своїх дітей до хоумскулерів.У статті перелічуються основні причини й мотиви переходу на домашнє навчання. Порівнювання академічних результатів учнів державних шкіл і хоумскулерів доводить суттєву перевагу останніх. Фактичні дослідження домашнього навчання свідчать про високі показники хоумскулерів щодо соціального, емоційного та психологічного розвитку. Виокремлюються переваги домашнього навчання, які кількісно переважають над викликами і недоліками. Зроблено висновок, що домашнє навчання – це перспективна альтернатива традиційній освіті, ключ до розкриття індивідуального потенціалу дитини.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.16
PDF

Посилання

Дмитрів Ю. М. Аналіз досвіду функціонування американських організацій підтримки домашньої освіти. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2023. № 4. С. 81–90. Режим доступу: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/ 123456789/3503/1/%d0%bc%d0%b0%d0%ba%d0%b5%d1%82_%d0%9d%d0%97_%e2%84%964_2023-81-90.pdf

Закон України про освіту. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/paran565#n565

Рубан Л. М. Сучасні тенденції поширення ідей про домашню освіту. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. № 4 (48). С. 118–125.

УНАСО Українська національна асоціація сімейної освіти. Режим доступу: https://www.unaso.org/

CCHE Canadian Centre for Home Education. Режим доступу: https://cche.ca/about-us/

Gaither M. M. (2008). Homeschool: An American history. New York: Palgrave MacMillan. 317 p.

Hattenstone, Alix (2024) Move to home education biggest since pandemic. https://www.bbc.com/news/articles/ cg3382380vko

Hamlin, D. (2024) Contemporary Homeschooling, Persistent Debates, and the Need for a New Generation of Research. Journal of School Choice, 18(4), 697–712.

Home education in England. Режим доступу: https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/SN05108/ SN05108.pdf

Homeschooling statistics in a post-pandemic world. Режим доступу: https://cambrilearn.com/blog/ homeschooling-statistics

Long, R., Danechi, Sh. (2024) Homeschooling: The Research fast facts on homeschooling. Режим доступу: https://nheri.org/research-facts-on-homeschooling/

Ray, B. D. (2017) A systematic review of the empirical research on selected aspects of homeschooling as a school choice. Journal of School Choice, 11(4), P. 604–621. Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/ 15582159.2017.1395638

Romanowski, M. H. (2006) Revisiting the Common Myths about Homeschooling. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 79(3), 125–129.