ПОНЯТТЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
PDF

Ключові слова

інноваційна освіта, інформаційні технології в освіті, цифровізація освіти, компетентність, правова культура, цифрова компетентність innovative education, information technologies in education, digitalization of education, competence, legal culture, digital competence

Як цитувати

ГЕЛЬЖИНСЬКА, Т. Я., & КРАВЧИК, О. Р. (2025). ПОНЯТТЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 11-18. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.2

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття цифрової компетентності майбутнього юриста в умовах цифрової трансформації сучасного суспільства. Акцентовано увагу на активній інтеграції в правову сферу інноваційних цифрових технологій, що уже зумовило потребу у формуванні відповідних знань, умінь та навичок у здобувачів юридичної освіти та викладачів. Цифрова компетентність трактується як багатовимірна та широкоспеціалізована характеристика, що поєднує технологічну обізнаність, інформаційну культуру, здатність до критичного мислення, дотримання етики та вміння ефективно використовувати інноваційні цифрові інструменти в освітньому й професійному середовищі. Проведено аналіз чинних освітніх стандартів підготовки юристів фахового, бакалаврського та магістерського рівнів, та встановлено, що цифрова компетентність уже визначається як одна з ключових загальних компетентностей, які є важливими для кожного здобувача освіти і, відповідно, викладача. Визначено міждисциплінарний характер цифрової компетентності, що охоплює знання в галузі права, інформаційно-комунікаційних технологій, етики, управління інформацією та використання сучасних сервісів LegalTech. Висвітлено також міжнародний і національний контексти трактування цифрової компетентності, зокрема проаналізовано DigComp 2.2 та Концепцію розвитку цифрових компетентностей в Україні. Визначено ті проблемні сфери юридичної освіти, зокрема фахової, які потребують оновлення змісту, інтеграції цифрових технологій у підготовку фахівців, формуванні культури безпечної поведінки в цифровому середовищі. Визначено, що цифрова компетентність має розглядатись не як додатковий елемент професійної підготовки, а як базова складова, що забезпечує конкурентоспроможність і ефективність юристів у сучасну епоху інформаційних технологій. Формування цифрової компетентності – це не лише освітнє, а й соціальне завдання, реалізація якого забезпечить підготовку правників нового покоління.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.2
PDF

Посилання

Вень С., Корсун І. КОМПЕТЕНЦІЯ ТА КОМПЕТЕНТНІСТЬ: ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки". 2023. № 1. С. 45–51. URL: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-1-45-51 (дата звернення: 03.04.2025).

Дубняк М. В., Соловйова В. С. Цифрова трансформація юридичних послуг. Інформація і право. 2022. № 2(41). С. 52–57. URL: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.2(41).270363 (дата звернення: 07.04.2025).

Кочубей Т., Ткачук Ю. СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ SOFT SKILLS У СИСТЕМІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 2(7). С. 42–51. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074 (дата звернення: 04.04.2025).

Логвиненко В. М., Грицанюк В. В. Цифрова трансформація суспільства та інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності фахівців соціальної роботи: сучасні виклики. 2022. НАУКОВИЙ ЧАСОПИС НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ М. П. ДРАГОМАНОВА. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 87, С. 53–57. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/10942 (дата звернення: 04.04.2025).

Максимюк О. Д., Грекул-Ковалик Т. А. Особливості діджиталізації юридичної освіти. Нове українське право. 2023. № 2. С. 128–133. URL: https://doi.org/10.51989/nul.2023.2.17 (дата звернення: 06.04.2025).

Масліч С. В. Цифрова компетентність педагога в контексті сучасної освітньої парадигми. Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти. 2020. С. 142–146. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725012/ (дата звернення: 07.04.2025).

Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти зі спеціальності 081 Право: Наказ від 27.05.2024 № 762. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/ Zatverdzheni.standarty/2024/05/27/081.Pravo-FPO-762.vid.27.05.2024.pdf (дата звернення: 08.04.2025).

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021- р#Text (дата звернення: 01.04.2025).

Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) "Про основні компетенції для навчання протягом усього життя" від 18 грудня 2006 року: Рек. Європ. Союзу від 18.12.2006 № 2006/962/ЄС. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення: 04.04.2025).

Степаненко О. І., Семеняко Ю. Б., Цапко А. М. Формування цифрових компетентностей педагога під впливом кризових ситуацій в україні. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 2. С. 92–98. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.13 (дата звернення: 05.04.2025).

Федорчук О., Суховірський О. Цифрові компетенції менеджерів і юристів: їх значення та перспективи в умовах сьогодення. Педагогічний дискурс. 2024. № 36. С. 56–64. URL: https://doi.org/10.31475/ ped.dys.2024.36.08 (дата звернення: 03.04.2025).

Cattaneo A. A. P., Antonietti C., Rauseo M. How digitalised are vocational teachers? Assessing digital competence in vocational education and looking at its underlying factors. Computers & education. 2022. Т. 176. С. 104358. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104358 (дата звернення: 08.04.2025).

European Commission: Joint Research Centre, Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y., DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes, Publications Office of the European Union, 2022, URL: https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376 (дата звернення: 08.04.2025)

Zhao Y., Pinto Llorente A. M., Sánchez Gómez M. C. Digital competence in higher education research: a systematic literature review. Computers & education. 2021. Т. 168. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212 (дата звернення: 08.04.2025).