КОМПЕТЕНТНОСТІ З НЕЗНІМНОГО ПРОТЕЗУВАННЯ НА ОСНОВІ РОЗБОРУ КЛІНІЧНИХ ВИПАДКІВ ЯК ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
PDF

Ключові слова

зубний технік, інноваційні методики навчання, фото- та відеоматеріали в навчанні, case-метод, критичне мислення, практична підготовка студентів, професійні навички dental technician, innovative teaching methods, photo and video materials in education, case method, critical thinking, practical student training, professional skills

Як цитувати

НЕЛЮБА, Я. О., & МАЗІН, В. М. (2025). КОМПЕТЕНТНОСТІ З НЕЗНІМНОГО ПРОТЕЗУВАННЯ НА ОСНОВІ РОЗБОРУ КЛІНІЧНИХ ВИПАДКІВ ЯК ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 58-65. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.9

Анотація

Стаття присвячена дослідженню формування професійних компетентностей зубних техніків у контексті зростаючих вимог до якості незнімного протезування в ортопедичній стоматології. Основна увага приділяється розвитку технічних, клінічних і комунікаційних компетенцій, які забезпечують високу якість ортопедичних конструкцій, професійну взаємодію з лікарями-стоматологами та ефективність прийняття рішень. Метою дослідження є визначення ключових компетентностей зубних техніків, оцінка ефективності інноваційних методик навчання на основі впровадження аналізу клінічних випадків на основі фото- та відеоматеріалів та розробка рекомендацій для їхньої інтеграції в освітній процес зубних техніків.Методологія дослідження включає аналіз наукових джерел, систематизацію даних щодо формування компетентностей, розбір клінічних кейсів із використанням фото- та відеоматеріалів, симуляцій, проблемно-орієнтованого навчання та інтеграцію сучасних цифрових технологій. Особлива увага приділена практичній підготовці студентів через використання реальних клінічних випадків і розвиток критичного мислення.Результати дослідження засвідчили, що застосування інноваційних методів сприяє підвищенню професійних компетентностей студентів. Зокрема, відзначено покращення аналітичних здібностей, зменшення помилок у практичній діяльності, підвищення впевненості студентів у прийнятті рішень і збільшення їхньої мотивації до навчання. Рекомендовано впровадження таких методів, як створення цифрової бібліотеки клінічних випадків, проведення групових розборів, використання інтерактивних платформ і симуляцій.Висновки підкреслюють важливість впровадження інноваційних освітніх технологій для підготовки зубних техніків, зокрема використання фото- та відеоматеріалів, кейс-методів та симуляцій. Такі методи навчання сприяють розвитку технічних, клінічних і комунікаційних компетентностей, формуванню критичного мислення та готовності до вирішення складних клінічних завдань у реальних умовах стоматологічної практики. Результати дослідження мають практичне значення для вдосконалення освітнього процесу і забезпечення високого рівня підготовки фахівців, здатних відповідати сучасним викликам у стоматології і мають потребу у подальших експериментальних дослідженнях для вдосконалення освітніх програм.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.9
PDF

Посилання

Лахно О. В. Методика викладання дисципліни «ендокринологія» за допомогою застосування кейс-технологій // Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2016. С. 49–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ texcped_2016_6%282%29__10 (Дата звернення: 25.01.2025).

Лопіна Н., Журавльова Л. Практико-орієнтований кейс-метод навчання в системі безперервної медичної освіти на основі інформаційних веб-технологій // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Харків, 2018. С. 70. URL: https://bit.ly/4hmuFTk (Дата звернення: 25.01.2025).

Полусмяк Ю. Наукові підходи щодо розроблення стандартів професійної компетентності сучасних робітників // Економіка і суспільство. Маріуполь, 2018. С. 904.

Процик А. Л., Пришляк О. Я., Чернюк Н. В., Остафійчук С. О., Бойчук О. П., Біцька І. В. Застосування методики розбору клінічних кейсів (CCD) при підготовці студентів-медиків // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 154.

Пюрик В. П., Гайошко О. Б. Вплив інтерактивних мультимедійних навчальних ресурсів на процес засвоєння знань студентами стоматологічних факультетів // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 155.

Скрипник І. М., Сорокіна С. І., Шевченко Т. І., Кудря І. П., Шапошник О. А. Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам. Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2012. С. 8. URL: https://bit.ly/4gexPrj (Дата звернення: 25.01.2025).

Стеценко Л. Я., Урман В. М. Сучасні аспекти викладання зуботехнічних дисциплін // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». – Івано- Франківськ, 2024. – С. 227.

Al-AlSheikh H. M. Quality of communication between dentists and dental technicians for fixed and removable prosthodontics // King Saud University Journal of Dental Sciences. Riyadh, 2011. P. 56. URL: https://doi.org/10.1016/ j.ksujds.2012.07.002 (Дата звернення: 25.01.2025).

Cheng F. C., Lin W. C., Chiang C. P. Current challenges of dental laboratory in Taiwan: The perspectives from a senior certified dental technician in a dental laboratory attached to a teaching hospital. Hualien, 2024. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1991790224003477?via%3Dihub (Дата звернення: 2025-01-11).

Kara R., Velibeyoğlu M. B. The Effect of Tooth Carving Technique on Dental Technician Student Perception and Performance in Tooth Morphology and Manipulation Course // ResearchGate. Istanbul, 2022. P. 23–24. DOI: 10.31014/ aior.1994.05.02.207. (Дата звернення: 26.01.2025).

Takeuchi Y., Koizumi H., Imai H., Furuchi M., Takatsu M., Shimoe S. Education and licensure of dental technicians // Journal of Oral Science. Tokyo, 2022. P. 314.

Thistlethwaite J. E., Davies D., Ekeocha S., Kidd J. M., Macdougall C., Matthews P., Purkis J., Clay D. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23 // University of Queensland, Australia, University of Warwick, UK, 2012. P. 436. URL: https://doi.org/10.3109/01421 59X.2012.680939 (Дата звернення: 26.01.2025).

Tsekhmister Y. Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis // Electron J Gen Med. 2023. 20(5): em515. P. 6. URL: https://doi.org/10.29333/ejgm/13315 (Дата звернення: 27.01.2025).