Анотація
Стаття присвячена дослідженню формування професійних компетентностей зубних техніків у контексті зростаючих вимог до якості незнімного протезування в ортопедичній стоматології. Основна увага приділяється розвитку технічних, клінічних і комунікаційних компетенцій, які забезпечують високу якість ортопедичних конструкцій, професійну взаємодію з лікарями-стоматологами та ефективність прийняття рішень. Метою дослідження є визначення ключових компетентностей зубних техніків, оцінка ефективності інноваційних методик навчання на основі впровадження аналізу клінічних випадків на основі фото- та відеоматеріалів та розробка рекомендацій для їхньої інтеграції в освітній процес зубних техніків.Методологія дослідження включає аналіз наукових джерел, систематизацію даних щодо формування компетентностей, розбір клінічних кейсів із використанням фото- та відеоматеріалів, симуляцій, проблемно-орієнтованого навчання та інтеграцію сучасних цифрових технологій. Особлива увага приділена практичній підготовці студентів через використання реальних клінічних випадків і розвиток критичного мислення.Результати дослідження засвідчили, що застосування інноваційних методів сприяє підвищенню професійних компетентностей студентів. Зокрема, відзначено покращення аналітичних здібностей, зменшення помилок у практичній діяльності, підвищення впевненості студентів у прийнятті рішень і збільшення їхньої мотивації до навчання. Рекомендовано впровадження таких методів, як створення цифрової бібліотеки клінічних випадків, проведення групових розборів, використання інтерактивних платформ і симуляцій.Висновки підкреслюють важливість впровадження інноваційних освітніх технологій для підготовки зубних техніків, зокрема використання фото- та відеоматеріалів, кейс-методів та симуляцій. Такі методи навчання сприяють розвитку технічних, клінічних і комунікаційних компетентностей, формуванню критичного мислення та готовності до вирішення складних клінічних завдань у реальних умовах стоматологічної практики. Результати дослідження мають практичне значення для вдосконалення освітнього процесу і забезпечення високого рівня підготовки фахівців, здатних відповідати сучасним викликам у стоматології і мають потребу у подальших експериментальних дослідженнях для вдосконалення освітніх програм.
Посилання
Лахно О. В. Методика викладання дисципліни «ендокринологія» за допомогою застосування кейс-технологій // Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2016. С. 49–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ texcped_2016_6%282%29__10 (Дата звернення: 25.01.2025).
Лопіна Н., Журавльова Л. Практико-орієнтований кейс-метод навчання в системі безперервної медичної освіти на основі інформаційних веб-технологій // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Харків, 2018. С. 70. URL: https://bit.ly/4hmuFTk (Дата звернення: 25.01.2025).
Полусмяк Ю. Наукові підходи щодо розроблення стандартів професійної компетентності сучасних робітників // Економіка і суспільство. Маріуполь, 2018. С. 904.
Процик А. Л., Пришляк О. Я., Чернюк Н. В., Остафійчук С. О., Бойчук О. П., Біцька І. В. Застосування методики розбору клінічних кейсів (CCD) при підготовці студентів-медиків // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 154.
Пюрик В. П., Гайошко О. Б. Вплив інтерактивних мультимедійних навчальних ресурсів на процес засвоєння знань студентами стоматологічних факультетів // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 155.
Скрипник І. М., Сорокіна С. І., Шевченко Т. І., Кудря І. П., Шапошник О. А. Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам. Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2012. С. 8. URL: https://bit.ly/4gexPrj (Дата звернення: 25.01.2025).
Стеценко Л. Я., Урман В. М. Сучасні аспекти викладання зуботехнічних дисциплін // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». – Івано- Франківськ, 2024. – С. 227.
Al-AlSheikh H. M. Quality of communication between dentists and dental technicians for fixed and removable prosthodontics // King Saud University Journal of Dental Sciences. Riyadh, 2011. P. 56. URL: https://doi.org/10.1016/ j.ksujds.2012.07.002 (Дата звернення: 25.01.2025).
Cheng F. C., Lin W. C., Chiang C. P. Current challenges of dental laboratory in Taiwan: The perspectives from a senior certified dental technician in a dental laboratory attached to a teaching hospital. Hualien, 2024. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1991790224003477?via%3Dihub (Дата звернення: 2025-01-11).
Kara R., Velibeyoğlu M. B. The Effect of Tooth Carving Technique on Dental Technician Student Perception and Performance in Tooth Morphology and Manipulation Course // ResearchGate. Istanbul, 2022. P. 23–24. DOI: 10.31014/ aior.1994.05.02.207. (Дата звернення: 26.01.2025).
Takeuchi Y., Koizumi H., Imai H., Furuchi M., Takatsu M., Shimoe S. Education and licensure of dental technicians // Journal of Oral Science. Tokyo, 2022. P. 314.
Thistlethwaite J. E., Davies D., Ekeocha S., Kidd J. M., Macdougall C., Matthews P., Purkis J., Clay D. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23 // University of Queensland, Australia, University of Warwick, UK, 2012. P. 436. URL: https://doi.org/10.3109/01421 59X.2012.680939 (Дата звернення: 26.01.2025).
Tsekhmister Y. Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis // Electron J Gen Med. 2023. 20(5): em515. P. 6. URL: https://doi.org/10.29333/ejgm/13315 (Дата звернення: 27.01.2025).