ВІДКРИТЕ НАВЧАННЯ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
PDF

Ключові слова

відкрита освіта, цифрові технології, інформатична підготовка, масові відкриті онлайн-курси, віртуальне навчальне середовище, професійна освіта, педагогічні кадри open education, digital technologies, computer science training, massive open online courses, virtual learning environment, vocational education, teaching staff

Як цитувати

ШЕВЧУК, Б. В. (2025). ВІДКРИТЕ НАВЧАННЯ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 78-85. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.12

Анотація

У статті розглянуто дидактичний потенціал навчального середовища у контексті доступності якісного та кількісного різноманіття його компонентів для учасників освітнього процесу. Визначено особливості закритого навчального середовища, що функціонує в межах конкретного закладу освіти, та його дидактичні обмеження, зокрема територіальну фіксованість, сталість кадрового складу та обмежений доступ до інформаційних ресурсів і педагогічних технологій. Акцентовано увагу на необхідності впровадження технологій відкритої освіти, як засобу подолання дидактичних обмежень закритого освітнього середовища. Проаналізовано внесок вітчизняних і зарубіжних науковців у дослідження відкритої освіти, зокрема її принципів, технологій та механізмів реалізації. Визначено основні характеристики відкритої освіти: доступність, гнучкість, паралельність, модульність, економічність, інтернаціональність і координованість, що забезпечують рівний доступ до освітніх ресурсів незалежно від місця проживання чи соціального статусу здобувачів освіти.Розглянуто роль цифрових технологій у розвитку відкритої освіти, зокрема масових відкритих онлайн-курсів, віртуальних навчальних середовищ, адаптивного навчання та хмарних платформ. Проаналізовано їхню ефективність у персоналізації навчального процесу, підвищенні його гнучкості та сприянні безперервному навчанню впродовж життя. Підкреслено значення інформатичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання в умовах відкритої освіти, що включає впровадження віртуальних освітніх середовищ і формування інформатичних компетентностей для ефективної роботи в цифровому середовищі.Наголошено на необхідності інтеграції принципів відкритої освіти в освітні програми, що сприятиме розвитку критичного мислення, здатності до самоосвіти та індивідуалізації навчального процесу. Визначено основні напрями вдосконалення системи підготовки педагогів у контексті цифрової трансформації освіти. Проаналізовано можливості дистанційного навчання, персоналізованих освітніх траєкторій та інноваційних освітніх технологій, які сприяють створенню гнучких та адаптивних віртуальних освітніх середовищ.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.12
PDF

Посилання

Биков В. Ю. Відкрита освіта і відкрите навчальне середовище. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2008. № 2. С. 116-123.

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. №. 9. С. 9-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4.

Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент: кол. монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. – Київ: Інтерсервіс, 2018. – 440 с.

Коржилова, О. Ю. Відкрита освіта як глобальна освітня система: стан та розвиток. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 3, 48-54.

Кузьмінська, О. Теоретико-методичні засади проєктування і застосування цифрового освітнього середовища наукової комунікації магістрів-дослідників. дис доктор педагогічних наук: спец.. 13.00.10, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київ. 2020. URL https://nrat.ukrintei.ua/ searchdoc/0520U101606/

Шевчук Л.Д., Яшанов С. М., Шевчук Б.В. Інтеграція моделей навчання інформатичних дисциплін в інформаційно-освітньому середовищі закладу вищої педагогічної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 39. Т. 3. 296–301.URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-3-47.

Шмиголь, М. Ф., & Юшкевич, Ю. С. Інформаційне суспільство в Україні: реальність та виклики. Наукове пізнання: Методологія та технологія № 1(51) 2023 С. 4-9.

Юшкевич, Ю. С. Модернізація освіти в умовах європейської інтеграції України. Гілея: науковий вісник, №141 (2)), 2019. С.165-168.

Collis B., Moonen J. Flexible learning in a digital world. London: Kogan, 2021. 237p.

Petrov, V., Нrechanovska O., Shevchuk, B., Zakusylo, M., & Lekakh, A. El potencial de la realidad virtual en el modelado de procesos científicos complejos para la educación a distancia: una revisión del alcance. Revista Eduweb, 18(4), 2024. С. 89–103. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.04.6