Анотація
У статті розглянуто дидактичний потенціал навчального середовища у контексті доступності якісного та кількісного різноманіття його компонентів для учасників освітнього процесу. Визначено особливості закритого навчального середовища, що функціонує в межах конкретного закладу освіти, та його дидактичні обмеження, зокрема територіальну фіксованість, сталість кадрового складу та обмежений доступ до інформаційних ресурсів і педагогічних технологій. Акцентовано увагу на необхідності впровадження технологій відкритої освіти, як засобу подолання дидактичних обмежень закритого освітнього середовища. Проаналізовано внесок вітчизняних і зарубіжних науковців у дослідження відкритої освіти, зокрема її принципів, технологій та механізмів реалізації. Визначено основні характеристики відкритої освіти: доступність, гнучкість, паралельність, модульність, економічність, інтернаціональність і координованість, що забезпечують рівний доступ до освітніх ресурсів незалежно від місця проживання чи соціального статусу здобувачів освіти.Розглянуто роль цифрових технологій у розвитку відкритої освіти, зокрема масових відкритих онлайн-курсів, віртуальних навчальних середовищ, адаптивного навчання та хмарних платформ. Проаналізовано їхню ефективність у персоналізації навчального процесу, підвищенні його гнучкості та сприянні безперервному навчанню впродовж життя. Підкреслено значення інформатичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання в умовах відкритої освіти, що включає впровадження віртуальних освітніх середовищ і формування інформатичних компетентностей для ефективної роботи в цифровому середовищі.Наголошено на необхідності інтеграції принципів відкритої освіти в освітні програми, що сприятиме розвитку критичного мислення, здатності до самоосвіти та індивідуалізації навчального процесу. Визначено основні напрями вдосконалення системи підготовки педагогів у контексті цифрової трансформації освіти. Проаналізовано можливості дистанційного навчання, персоналізованих освітніх траєкторій та інноваційних освітніх технологій, які сприяють створенню гнучких та адаптивних віртуальних освітніх середовищ.
Посилання
Биков В. Ю. Відкрита освіта і відкрите навчальне середовище. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2008. № 2. С. 116-123.
Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. №. 9. С. 9-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4.
Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент: кол. монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. – Київ: Інтерсервіс, 2018. – 440 с.
Коржилова, О. Ю. Відкрита освіта як глобальна освітня система: стан та розвиток. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 3, 48-54.
Кузьмінська, О. Теоретико-методичні засади проєктування і застосування цифрового освітнього середовища наукової комунікації магістрів-дослідників. дис доктор педагогічних наук: спец.. 13.00.10, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київ. 2020. URL https://nrat.ukrintei.ua/ searchdoc/0520U101606/
Шевчук Л.Д., Яшанов С. М., Шевчук Б.В. Інтеграція моделей навчання інформатичних дисциплін в інформаційно-освітньому середовищі закладу вищої педагогічної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 39. Т. 3. 296–301.URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-3-47.
Шмиголь, М. Ф., & Юшкевич, Ю. С. Інформаційне суспільство в Україні: реальність та виклики. Наукове пізнання: Методологія та технологія № 1(51) 2023 С. 4-9.
Юшкевич, Ю. С. Модернізація освіти в умовах європейської інтеграції України. Гілея: науковий вісник, №141 (2)), 2019. С.165-168.
Collis B., Moonen J. Flexible learning in a digital world. London: Kogan, 2021. 237p.
Petrov, V., Нrechanovska O., Shevchuk, B., Zakusylo, M., & Lekakh, A. El potencial de la realidad virtual en el modelado de procesos científicos complejos para la educación a distancia: una revisión del alcance. Revista Eduweb, 18(4), 2024. С. 89–103. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.04.6