ЗМІСТ ХУДОЖНЬОЇ ПРАЦІ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

рукоділля, художня праця у закладі дошкільної освіти, завдання занять з художньої праці, предметно-практична, технологічна, мистецько-творча компетентність дошкільників handicraft, artwork in preschool education, tasks of artwork classes, object-practical, technological, artistic-creative competencies of preschoolers

Як цитувати

ФЕДОРОВИЧ, А. В. (2025). ЗМІСТ ХУДОЖНЬОЇ ПРАЦІ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 130-134. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.18

Анотація

Стаття присвячена питанню змісту художньої праці дошкільників та реалізації освітніх завдань вихователем у цьому контексті. Наголошено, що сьогодні рукоділля розглядається не лише як засіб розвитку дрібної моторики, а й важливий інструмент формування предметно-практичної, технологічної та мистецько-творчої компетентностей дітей. Художня праця поєднує трудову (роботу, дії, продукування) та естетичну (зображувальну, образотворчу, декоративну) діяльності, тому вихователь закладу дошкільної освіти повинен успішно використовувати їхні можливості.Підкреслено, що зміст художньої праці з дітьми дошкільного віку реалізовується через засвоєння уявлень про її види, осягнення можливостей художньо-продуктивної активності; оволодіння уміннями та навичками зображувальної, декоративної, конструктивної діяльності; удосконалення мистецько-творчих здібностей; набуття досвіду елементарної художньо-етичної оцінки довкілля та творів мистецтва. Загалом рукоділля спрямоване на розвиток у малюків художнього сприйняття та практичних навичок. Діти працюють з різноманітними матеріалами та інструментами, створюючи корисні та красиві вироби для ігор, свят, повсякденного життя.Доведено, що залучення до художньої праці у закладі дошкільної освіти передбачає виконання вихователем таких завдань: розширення знань дітей про довкілля та працю, розвиток інтелекту; формування трудових, технічних та художніх навичок роботи з доступними ресурсами; навчання плануванню, організації та оцінюванню роботи; збагачення емоційної сфери та естетичних почуттів; виховання морально-естетичних цінностей; ознайомлення з національною та світовою культурою; удосконалення творчих здібностей. Для цього він може використовувати такі форми роботи: заняття різного типу, спрямованості, тематики; екскурсії; виставки, фестивалі, ярмарки, конкурси дитячих робіт; арт-проєкти, мистецькі тижні та ін.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.18
PDF

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти): нова редакція. Наказ МОН України № 33. від 12.01.2021. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent- doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

Бєлєнька Г. Зростання дошкільника в праці : наук.-метод. посіб. Київ: Шкільний світ, 2010. 112 с.

Гарашенко Л., Літіченко О. Художня праця як засіб формування предметно-практичної компетентності дітей дошкільного віку. Освітологічний дискурс. 2019. № 3–4 (26–27). С. 110–120. DOI: https://doi.org/10.28925/2 312-5829.2019.3-4.110120

Калуська Л. Художня праця у дитячому садку: конспект лекцій. Київ: ІСДО, 2005. 72 с.

Матвієнко С. Художня праця та основи дизайну : навч. посіб. Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 201 с.

Микуліна А., Михайлова К. Художня праця як засіб формування у дошкільників природничо-екологічної, предметно-практичної та технологічної компетентностей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74, Том 2. С. 171–177. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/74-2-26

Програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку «Радість творчості» / Р.М. Борщ, Д.В. Самойлик. Тернопіль: Мандрівець, 2013. 72 с.

Формування художньо-продуктивної компетенції дітей дошкільного віку: метод. посіб. / упоряд. Т.М. Корж, М.Д. Нельзіна, А.М. Батуринець. Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2016. 113 c.

Швайка Л. Організація трудової діяльності в дитячому садку. Харків: Вид. група «Основа», 2008. 187 с.