UKRAINIAN-POLISH PARTNERSHIP IN THE FIELD OF EDUCATION: ACADEMIC DISCOURSE
PDF (Українська)

Keywords

партнерство; Україна; Польща; академічна культура; академічний дискурс, Національна академія педагогічних наук України; українсько-польські / польсько-українські форуми; ресурсний центр професійного розвитку учителя української мови і літератури. partnership; Ukraine; Poland; academic culture; academic discourse, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine; Ukrainian-Polish / Polish-Ukrainian forums; resource center for professional development of teachers of Ukrainian language and literature.

How to Cite

СЕМЕНОГ, О. М., ВОВК, М. П., & ФАСТ, О. Л. (2023). UKRAINIAN-POLISH PARTNERSHIP IN THE FIELD OF EDUCATION: ACADEMIC DISCOURSE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (3), 100-111. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.15

Abstract

The Ukrainian-Polish partnership is characterized as a priority of internationalization in the field of modern education and science, as a factor in the progress of pedagogical science based on the constructive interaction of Ukrainian and Polish educational institutions and scientific institutions. It has been proven that the Ukrainian-Polish partnership enables the formation and development of the values of scientific activity in the educational and scientific space, academic culture, and the establishment of priority academic traditions in the European discourse. The experience of pedagogical and educational partnership of two European countries in the system of interaction “pedagogical college – university – scientific institution” is presented through the prism of long-term creative, scientific, educational, research cooperation. The results of the Ukrainian-Polish partnership within the scope of educational institutions of different regions of Ukraine and scientific institutions under the auspices of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine are summarized. The most important achievements in the progress of the Ukrainian-Polish partnership, the results of professional communication of scientists and teachers are characterized, which is confirmed by the holding of Ukrainian-Polish / Polish-Ukrainian forums in cooperation with Polish research and educational institutions. At the current stage of development and intensive self-development of pedagogical science, which is based on the processes of integration and differentiation, the emergence of new branches of pedagogical knowledge, pedagogical subdisciplines (comparative pedagogy, labor pedagogy, adult pedagogy, social pedagogy, media pedagogy, etc.) is being intensified. At the same time, pedagogy remains integral, since pedagogical subdisciplines develop in the context of a single object of study, united by basic general pedagogical concepts. It is promising to study the factors and mechanisms of selfdevelopment of pedagogy as a science based on an interdisciplinary approach, the problem of professional training and teacher activity in an interdisciplinary space. Solving these problems requires joint creative efforts and fruitful scientific research of Ukrainian and Polish scientists.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.3.15
PDF (Українська)

References

Кремень В. Г. Передмова. Єднання для миру і розвитку. Українсько-польське партнерство в галузі освіти і педагогічних наук / Pojednanie dla pokoju i rozwoju. Partnerstwo ukraińsko-polskie w dziedzinie edukacji i nauk pedagogicznych : наукове видання. Київ : Вид-во Інституту обдарованої дитини НАПН України. 2019. С. 8–9.

Ничкало Н. Г. VIII українсько-польський / польсько-український форум «Освіта для миру / Edukacja dla pokoju»: 8-10 жовтня 2019 р., м. Переяслав-Хмельницький, Україна. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2019. № 1(1). С.1-9. Режим доступу: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2019-1-1-3-1

Ничкало Н. Г., Шльосек, Ф. Одухотворена взаємодія науковців-педагогів двох країн. Єднання для миру і розвитку. Українсько-польське партнерство в галузі освіти і педагогічних наук. Pojednanie dla pokoju i rozwoju. Partnerstwo ukraińsko-polskie w dziedzinie edukacji i nauk pedagogicznych : наукове видання / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Вид-во Інституту обдарованої дитини НАПН України. 2019. С. 17–26.

Освіта для миру = Edukacja dla pokoju: зб. наук. пр.: у 2 т. / редкол.: Кремень В.Г. (голова). Київ: Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019. Режим доступу: http://ipood.com.ua/data/UAPLForum2019/volume_1_2019.pdf

Освіта для сучасності – Edukacja dla współczesności : зб. наук. пр.: у 2 т./ Мін-во освіти і науки України, НАПН України, НТУ імені М. П. Драгоманова, Комітет педагогічних наук Польської академії наук, Наукове товариство «Польща-Україна», Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Асоц. ректорів пед. ун-тів Європи; редкол.: В. Кремень (голова). Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. Т. 1.

Семеног О. М. Досвід функціонування ресурсного центру професійного розвитку вчителя української мови і літератури (на прикладі Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка). Інноваційний університет і лідерство: проект і мікропроекти – ІV. Варшава: Fundacja «Instytut Artes Liberalis», 2020. С. 139–154.

Семеног О. Концептосфера освіта в українському та польському дискурсах: міждисциплінарний підхід: монографія. Суми : Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 246 с.