Abstract
The article explores the essence of the concept of digital competence of future lawyers in the context of the digital transformation of modern society. Particular attention is paid to the active integration of innovative digital technologies into the legal sphere, which has already created the need to develop relevant knowledge, skills, and abilities among both legal education students and academic staff. Digital competence is defined as a multidimensional and highly specialized characteristic that combines technological awareness, information culture, critical thinking skills, ethical conduct, and the ability to effectively utilize innovative digital tools in both educational and professional environments. The study analyzes current educational standards for the training of lawyers at the vocational, bachelor’s, and master’s levels and establishes that digital competence is already recognized as one of the key general competences essential for every student and, consequently, for educators. The interdisciplinary nature of digital competence is emphasized, encompassing knowledge in the fields of law, information and communication technologies, ethics, information management, and the use of modern LegalTech services. The article also highlights both international and national perspectives on the interpretation of digital competence, with particular attention paid to the DigComp 2.2 framework and the Concept for the Development of Digital Competences in Ukraine. Problematic areas in legal education – especially in vocational training – are identified, where updates to content, the integration of digital technologies into specialist training, and the formation of a culture of safe behavior in the digital environment are urgently needed. It is concluded that digital competence should not be regarded as an optional component of professional training, but rather as a fundamental element that ensures the competitiveness and effectiveness of legal professionals in the current era of information technology. The development of digital competence is not only an educational, but also a social imperative, the implementation of which will ensure the preparation of a new generation of legal professionals.
References
Вень С., Корсун І. КОМПЕТЕНЦІЯ ТА КОМПЕТЕНТНІСТЬ: ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки". 2023. № 1. С. 45–51. URL: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-1-45-51 (дата звернення: 03.04.2025).
Дубняк М. В., Соловйова В. С. Цифрова трансформація юридичних послуг. Інформація і право. 2022. № 2(41). С. 52–57. URL: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.2(41).270363 (дата звернення: 07.04.2025).
Кочубей Т., Ткачук Ю. СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ SOFT SKILLS У СИСТЕМІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 2(7). С. 42–51. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074 (дата звернення: 04.04.2025).
Логвиненко В. М., Грицанюк В. В. Цифрова трансформація суспільства та інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності фахівців соціальної роботи: сучасні виклики. 2022. НАУКОВИЙ ЧАСОПИС НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ М. П. ДРАГОМАНОВА. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 87, С. 53–57. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/10942 (дата звернення: 04.04.2025).
Максимюк О. Д., Грекул-Ковалик Т. А. Особливості діджиталізації юридичної освіти. Нове українське право. 2023. № 2. С. 128–133. URL: https://doi.org/10.51989/nul.2023.2.17 (дата звернення: 06.04.2025).
Масліч С. В. Цифрова компетентність педагога в контексті сучасної освітньої парадигми. Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти. 2020. С. 142–146. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/725012/ (дата звернення: 07.04.2025).
Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти зі спеціальності 081 Право: Наказ від 27.05.2024 № 762. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/ Zatverdzheni.standarty/2024/05/27/081.Pravo-FPO-762.vid.27.05.2024.pdf (дата звернення: 08.04.2025).
Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021- р#Text (дата звернення: 01.04.2025).
Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) "Про основні компетенції для навчання протягом усього життя" від 18 грудня 2006 року: Рек. Європ. Союзу від 18.12.2006 № 2006/962/ЄС. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення: 04.04.2025).
Степаненко О. І., Семеняко Ю. Б., Цапко А. М. Формування цифрових компетентностей педагога під впливом кризових ситуацій в україні. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 2. С. 92–98. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.13 (дата звернення: 05.04.2025).
Федорчук О., Суховірський О. Цифрові компетенції менеджерів і юристів: їх значення та перспективи в умовах сьогодення. Педагогічний дискурс. 2024. № 36. С. 56–64. URL: https://doi.org/10.31475/ ped.dys.2024.36.08 (дата звернення: 03.04.2025).
Cattaneo A. A. P., Antonietti C., Rauseo M. How digitalised are vocational teachers? Assessing digital competence in vocational education and looking at its underlying factors. Computers & education. 2022. Т. 176. С. 104358. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104358 (дата звернення: 08.04.2025).
European Commission: Joint Research Centre, Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y., DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes, Publications Office of the European Union, 2022, URL: https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376 (дата звернення: 08.04.2025)
Zhao Y., Pinto Llorente A. M., Sánchez Gómez M. C. Digital competence in higher education research: a systematic literature review. Computers & education. 2021. Т. 168. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212 (дата звернення: 08.04.2025).