THE READINESS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE
PDF

Keywords

академічне підприємництво, науково-педагогічні працівники, підготовка науково-педагогічних працівників, готовність науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, структура готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, компоненти готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва academic entrepreneurship, scientific and pedagogical staff, training of scientific and pedagogical staff, readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, structure of readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, components of readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship

How to Cite

ГЕЛЬЖИНСЬКА, Т. Я. (2025). THE READINESS OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 19-24. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.3

Abstract

In the world practice, academic entrepreneurship is actively developing. Still, its integration into the national educational space requires substantiation of theoretical foundations, study of best practices of famous universities, and training of teachers following its implementation. Substantiation of the theoretical foundations of academic entrepreneurship, definition and characterisation of terms that constitute the conceptual and categorical field of academic entrepreneurship, allows synchronisation of its content with international standards. The article reveals the scientific literature which determines the concept of “readiness”. It is justified that a clear definition of the essence of the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship is necessary for making strategic decisions in educational policy, the development of entrepreneurial culture at the university, creation of an environment open to innovations. Considering the essence of academic entrepreneurship, the functions performed during its implementation, and taking into account the results of previous scientific research, it is concluded that the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship should be interpreted as a personal and functional system that encompasses values and attitudes, beliefs, motives, interests and needs, intellectual and creative potential of scientific and pedagogical staff, innovative thinking, a system of knowledge, skills and abilities, personal qualities, which together form the basis for personal and professional realisation and achievement of entrepreneurial success in the academic environment. In the structure of the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, the following components should be distinguished: motivational, cognitive, activity, and personal. The substantiation of the essence and research of the main characteristics of the motivational, cognitive, activity, and personal components in the structure of the readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship is attributed to the prospects of further scientific studies.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.3
PDF

References

Бірук Н. П. Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково-педагогічної школи: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2021. 217 с.

Зінькова І. І. Педагогічні умови формування підприємницької культури майбутніх фахівців сфери послуг і туризму: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2020. 289 с.

Кінах Н. В. Теоретико-методичні засади формування професійно-педагогічного підприємництва учителя початкової школи в умовах неперервної освіти: дис д. пед. наук: 13.00.04. Волинський національний університет імені Лесі Українки; Хмельницький національний університет. Луцьк – Хмельницький, 2022. 556 с.

Максименко С. Д. Психологія в соціологічній та педагогічній практиці: методологія, методи, програми, процедури: навчальний посібник. Київ: Наукова думка, 1999. 254 с.

Меняйло В. І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх докторів філософії до дослідницько- інноваційної діяльності: дис. д. пед. наук: 13.00.04. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2020. 756 с.

Нечепоренко М. А. Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Вінницький національний аграрний університет; Тернопільський державний університет імені Володимира Гнатюка. Вінниця – Тернопіль, 2019. 290 с.

Остапенко А. С. Розвиток методичної компетентності вчителів технологій в системі післядипломної освіти: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Українська інженерно-педагогічна академія. Харків, 2021. 298 с.

Попова Л. М. Формування готовності майбутніх учителів до іншомовної професійної комунікації у початковій школі: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 323 с.

Смолюк А. І. Професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі педагогічного коледжу: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 240 с.

Slaughter S., Leslie, L. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore, MA: The Johns Hopkins University Press, 1997. 276 p.