Abstract
The article explores the development of professional competencies of dental technicians in the context of increasing demands for the quality of fixed prosthetics in orthopedic dentistry. The primary focus is on the development of technical, clinical, and communication competencies that ensure high-quality orthopedic constructions, professional interaction with dentists, and effective decision-making. The aim of the study is to identify key competencies of dental technicians, evaluate the effectiveness of innovative teaching methods based on the analysis of clinical cases using photo and video materials, and develop recommendations for their integration into the dental technicians' education process.
The research methodology includes the analysis of scientific sources, systematization of data on competency development, the examination of clinical cases using photo and video materials, simulations, problem-based learning, and the integration of modern digital technologies. Special attention is given to the practical training of students through the use of real clinical cases and the development of critical thinking skills.
The research results demonstrate that the application of innovative methods significantly enhances students' professional competencies. In particular, improvements were noted in analytical skills, a reduction in errors during practical activities, increased confidence in decision-making, and greater motivation for learning. Recommendations include the implementation of methods such as creating a digital library of clinical cases, conducting group case studies, utilizing interactive platforms, and employing simulations.
The conclusions emphasize the importance of adopting innovative educational technologies for dental technician training, including the use of photo and video materials, case methods, and simulations. These teaching methods promote the development of technical, clinical, and communication competencies, foster critical thinking, and prepare students to address complex clinical challenges in real-world dental practice. The findings have practical implications for improving the educational process and ensuring a high level of professional training for specialists capable of meeting modern challenges in dentistry. Future experimental studies are required to further refine educational programs.
References
Лахно О. В. Методика викладання дисципліни «ендокринологія» за допомогою застосування кейс-технологій // Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2016. С. 49–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ texcped_2016_6%282%29__10 (Дата звернення: 25.01.2025).
Лопіна Н., Журавльова Л. Практико-орієнтований кейс-метод навчання в системі безперервної медичної освіти на основі інформаційних веб-технологій // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Харків, 2018. С. 70. URL: https://bit.ly/4hmuFTk (Дата звернення: 25.01.2025).
Полусмяк Ю. Наукові підходи щодо розроблення стандартів професійної компетентності сучасних робітників // Економіка і суспільство. Маріуполь, 2018. С. 904.
Процик А. Л., Пришляк О. Я., Чернюк Н. В., Остафійчук С. О., Бойчук О. П., Біцька І. В. Застосування методики розбору клінічних кейсів (CCD) при підготовці студентів-медиків // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 154.
Пюрик В. П., Гайошко О. Б. Вплив інтерактивних мультимедійних навчальних ресурсів на процес засвоєння знань студентами стоматологічних факультетів // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». Івано-Франківськ, 2024. С. 155.
Скрипник І. М., Сорокіна С. І., Шевченко Т. І., Кудря І. П., Шапошник О. А. Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам. Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2012. С. 8. URL: https://bit.ly/4gexPrj (Дата звернення: 25.01.2025).
Стеценко Л. Я., Урман В. М. Сучасні аспекти викладання зуботехнічних дисциплін // Збірник тез міжнародної науково-методичної конференції «Актуальні питання підвищення якості освітнього процесу». – Івано- Франківськ, 2024. – С. 227.
Al-AlSheikh H. M. Quality of communication between dentists and dental technicians for fixed and removable prosthodontics // King Saud University Journal of Dental Sciences. Riyadh, 2011. P. 56. URL: https://doi.org/10.1016/ j.ksujds.2012.07.002 (Дата звернення: 25.01.2025).
Cheng F. C., Lin W. C., Chiang C. P. Current challenges of dental laboratory in Taiwan: The perspectives from a senior certified dental technician in a dental laboratory attached to a teaching hospital. Hualien, 2024. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1991790224003477?via%3Dihub (Дата звернення: 2025-01-11).
Kara R., Velibeyoğlu M. B. The Effect of Tooth Carving Technique on Dental Technician Student Perception and Performance in Tooth Morphology and Manipulation Course // ResearchGate. Istanbul, 2022. P. 23–24. DOI: 10.31014/ aior.1994.05.02.207. (Дата звернення: 26.01.2025).
Takeuchi Y., Koizumi H., Imai H., Furuchi M., Takatsu M., Shimoe S. Education and licensure of dental technicians // Journal of Oral Science. Tokyo, 2022. P. 314.
Thistlethwaite J. E., Davies D., Ekeocha S., Kidd J. M., Macdougall C., Matthews P., Purkis J., Clay D. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23 // University of Queensland, Australia, University of Warwick, UK, 2012. P. 436. URL: https://doi.org/10.3109/01421 59X.2012.680939 (Дата звернення: 26.01.2025).
Tsekhmister Y. Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis // Electron J Gen Med. 2023. 20(5): em515. P. 6. URL: https://doi.org/10.29333/ejgm/13315 (Дата звернення: 27.01.2025).