PEDAGOGICAL INNOVATIVE TEACHING TECHNOLOGIES AS A COMPLEX, INTEGRATIVE PROCESS OF LEARNING KNOWLEDGE IN SCIENCE AND MATHEMATICS DISCIPLINES
PDF (Українська)

Keywords

педагогічні інноваційні технології навчання, розвивальний характер навчання і виховання, засоби навчання, форми і методи навчальної діяльності, пізнавальна активність, творча особистість, креативне мислення, метод дослідження, проєктна діяльність, електронні освітні ресурси pedagogical innovative educational technologies, developmental nature of teaching and education, teaching aids, forms and methods of learning activities, cognitive activity, creative personality, creative thinking, research method, project activity, electronic educational resources

How to Cite

ЛЕЙБИК, Л. І., НАРИХНЮК, Н. Ю., & ОСИП, М. А. (2025). PEDAGOGICAL INNOVATIVE TEACHING TECHNOLOGIES AS A COMPLEX, INTEGRATIVE PROCESS OF LEARNING KNOWLEDGE IN SCIENCE AND MATHEMATICS DISCIPLINES. ACADEMIC STUDIES. SERIES “PEDAGOGY”, (1), 103-111. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.15

Abstract

In recent years, educational practice has been significantly influenced by the widespread use of modern technologies in all areas of public life. Society needs a person who is able not only to absorb and transmit the knowledge acquired, but also to integrate this knowledge and apply it in order to acquire new knowledge focused on the understanding of the basic laws of phenomena and processes, and a general understanding of the natural world. Therefore, educational reform innovations "aim to change the content, forms and methods of teaching, to modernize the learning environment to meet the needs of the twenty-first century" [5; p.3]. These theoretical approaches have become key tools for education in the new millennium and the defining principles of scientific and methodological support as a process of interaction: democracy – the possibility of taking into account different approaches, views, collegiality in making a decision; situation of choice – creation of several options for programs, activity models, technologies that provide prerequisites for conscious choice; self-realization – disclosure of personal potential of each participant in the pedagogical process; co-creation – joint activity of subjects.Studies show that traditional content and forms of education based on ‘pre-computer’, paper-based technologies are poorly aligned with attempts to use computers in the classroom even in fragments. Information technologies, on the other hand, offer qualitatively new opportunities for students' learning and development. This substantiates the need to develop, implement and apply a modern methodological system of information pedagogical technologies, which is individual for each teacher of natural and mathematical disciplines. The scientific novelty of the article lies in the fact that the discipline "Physics and Astronomy" is the main discipline of the integrated course "Natural Sciences" for the training of professional junior bachelors based on basic general secondary education in the specialty 122 Secondary Education (Computer Science), and therefore the need to improve the quality of training of future specialists of this profile places higher demands on the content and form of presentation of educational material in the classes of natural and mathematical disciplines, and in particular physics and astronomy.Significant improvement of the training of future specialists in the field of 'Computer Science', strengthening its prognostic orientation is possible only if the theoretical and methodological bases for the use of innovative teaching technologies in the integrated course "Natural Sciences" (Physics and Astronomy) are developed.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.15
PDF (Українська)

References

Бурий А. В., Цогла О. П. Інноваційне та традиційне у педагогічних технологіях навчання фізики й астрономії в сучасній українській школі: навч. пос. Львів: КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», 2022. C. 130-137.

Гуревич Р. До питання про інформаційні технології в навчально-виховному процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук.пр. Киів-Вінниця : ДОВ Вінниця, 2000, С. 165.

Коновальчук І. І. Теорія і технологія реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. C. 457– 464/

Носенко Т.І. Інформаційні технології навчання: нач. пос. Київ: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011. 184 c.

Зайченко І. В. Педагогіка: навч. пос. Вид. 2-е. Київ: «Освіта України», «КНТ», 2008. 528 с.

Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М. Освітні технології: навч. – метод. посіб. Київ: А.С.К., 2004. 256 с.

Природичі науки. Інтегрований курс 10-11 клас. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти авторський колектив під керівництвом Засєкіної Т. М: затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 р. № 1407.

Rocklin T., O’Dounel A., Danserian D. F. Training Learning Strategies With Computer – aided Cooperative Learning. Computer and Education, 2002, vol.9. 1. P. 67–71.

Сорочан Т. В. Співтворчість – одна з ознак технології науково-методичного супроводу. Активізація творчого потенціалу учнівської молоді в контексті глобалізації освіти: матер. науково-практичної конф. 2012 р. С. 34–40.

Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. К.: «Академвидав», 2014.