ГОТОВНІСТЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО АКАДЕМІЧНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИСКУРС
PDF (English)

Ключові слова

академічне підприємництво, науково-педагогічні працівники, підготовка науково-педагогічних працівників, готовність науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, структура готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, компоненти готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва academic entrepreneurship, scientific and pedagogical staff, training of scientific and pedagogical staff, readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, structure of readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, components of readiness of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship

Як цитувати

ГЕЛЬЖИНСЬКА, Т. Я. (2025). ГОТОВНІСТЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО АКАДЕМІЧНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ДИСКУРС. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 19-24. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.3

Анотація

У світовій практиці активно розвивається академічне підприємництво. Однак його інтеграція в національний освітній простір вимагає обґрунтування теоретичних основ, вивчення передового досвіду відомих університетів та підготовки викладачів для його впровадження. Обґрунтування теоретичних основ академічного підприємництва, визначення та характеристика термінів, що складають концептуально-категоріальне поле академічного підприємництва, дозволяє синхронізувати його зміст з міжнародними стандартами. У статті висвітлено наукову літературу, яка визначає поняття «готовність». Обґрунтовано, що чітке визначення сутності готовності науково- педагогічних працівників до академічного підприємництва необхідне для прийняття стратегічних рішень в освітній політиці, розвитку підприємницької культури в університеті, створення середовища, відкритого для інновацій. Розглядаючи сутність академічного підприємництва, функції, що виконуються під час його реалізації, та враховуючи результати попередніх наукових досліджень зроблено висновок про те, що готовність науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва слід трактувати як особистісно-функціональну систему, що охоплює цінності та установки, переконання, мотиви, інтереси та потреби, інтелектуальний та творчий потенціал науково-педагогічних працівників, інноваційне мислення, систему знань, умінь та навичок, особистісних якостей, які в сукупності складають основу для особистісної та професійної реалізації та досягнення підприємницького успіху в академічному середовищі. У структурі готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва слід виділити такі компоненти: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та особистісний. Обґрунтування сутності та дослідження основних характеристик мотиваційного, когнітивного, діяльнісного та особистісного компонентів у структурі готовності науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва віднесено до перспектив подальших наукових досліджень.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.3
PDF (English)

Посилання

Бірук Н. П. Професійно-творчий розвиток особистості педагога-дослідника в умовах діяльності науково-педагогічної школи: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2021. 217 с.

Зінькова І. І. Педагогічні умови формування підприємницької культури майбутніх фахівців сфери послуг і туризму: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2020. 289 с.

Кінах Н. В. Теоретико-методичні засади формування професійно-педагогічного підприємництва учителя початкової школи в умовах неперервної освіти: дис д. пед. наук: 13.00.04. Волинський національний університет імені Лесі Українки; Хмельницький національний університет. Луцьк – Хмельницький, 2022. 556 с.

Максименко С. Д. Психологія в соціологічній та педагогічній практиці: методологія, методи, програми, процедури: навчальний посібник. Київ: Наукова думка, 1999. 254 с.

Меняйло В. І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх докторів філософії до дослідницько- інноваційної діяльності: дис. д. пед. наук: 13.00.04. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2020. 756 с.

Нечепоренко М. А. Формування готовності майбутніх учителів іноземних мов до професійно-особистісного саморозвитку: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Вінницький національний аграрний університет; Тернопільський державний університет імені Володимира Гнатюка. Вінниця – Тернопіль, 2019. 290 с.

Остапенко А. С. Розвиток методичної компетентності вчителів технологій в системі післядипломної освіти: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Українська інженерно-педагогічна академія. Харків, 2021. 298 с.

Попова Л. М. Формування готовності майбутніх учителів до іншомовної професійної комунікації у початковій школі: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 323 с.

Смолюк А. І. Професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі педагогічного коледжу: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 240 с.

Slaughter S., Leslie, L. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore, MA: The Johns Hopkins University Press, 1997. 276 p.